torsdag, augusti 18, 2011

2 veckors sallad

Så här på hösten skördas det morötter, vitkål och andra rotfrukter. Det är billigt att handla rotfrukter på hösten.
Denna sallad innehåller just en del rotfrukter. Det är en sallad som man kan äta till mat eller kanske som den är. Den kallas 2 veckors sallad för att den håller sig just i 2 veckor. Lagen som man häller på salladen innehåller socker. Det gör att det hela konserveras.

Ingredienser:

1 kg morötter
1 kg vitkål
1 röd paprika
 1 grön paprika
1 purjolök

Lag:

1 dl äppelcidervinäger
o.5 dl socker
1 dl olja
0.5-1 tsk salt
1 tsk örtkrydda

Gör så här:

Riv morötterna och vitkålen i en matberedare. Tärna paprikan och skär purjolöken i ringar.

Koka upp lagen tills sockret har smält.

Häll den ljumma lagen på salladen.

Klart!

Jag brukar göra halva satsen av salladen. Det blir lite mer lagom mängd. Men den räcker aldrig som så länge som 2 veckor. Det är den för god för! :)

Tack för titten!
Välkommen åter!
kramis Pernilla













7 kommentarer:

Annelie sa...

Vilket toppenrecept, det ska jag absolut testa, tack!
Kram Annelie

Lena sa...

Hejsan!
Den där salladen brukar jag göra med. Den är supergod och räcker aldrig i 2 veckor här heller. Ha en bra helg. Kram Lena

Lene sa...

Den låter jättegod, den ska jag testa! Tack för tiptet!
Ha en skön helg!
Kram lene

smuulan sa...

Låter jättesmarrigt Pernilla!
Kram.

Lena B E sa...

Åh denna sallad låter god, den måste jag testa!
Tack för receptet vännen! :)
Hoppas du har en jättetrevlig helg. Ha det bäst.
Kramar från Lena

Anna sa...

Tack för tipset :) Det här ska jag absolut testa.
Kramis

Lisan sa...

Oj detta hade jag missat. Älskar sådana sallader och måste prova göra en, tackar. Kramis