tisdag, september 14, 2010

Äppelkaka i långpanna

Jag fick äpplen av en på jobbet. Vad passar bättre på hösten än en nybakad äppelkaka? Jag har precis tagit ur min ur ugnen. Mums! Denna äppelkaka gör du lätt i långpanna.




3 1/2 dl socker }
3 st ägg } Vipas pösigt
1 nypa salt }

1 1/2 dl mjölk } Kokas upp och hälles
100 gr smör } i smeten under omrörning

4 1/2 dl mjöl } tillsättes i smeten
2 tsk bakpulver} under omrörning

Häll smeten i långpanna och lägg råa tunna äppelklyftor eller äppelskivor i smeten. Det går åt ca 10-12 st äpplen beroende på storleken på äpplena. Strö på kanel och socker.

Grädda i ugn på 200 grader i ca 25 minuter.


Ha det gott!

Free Signature Generator
Free Signature Generator

7 kommentarer:

Karin sa...

åååå va smaskigt det ser ut! Längtar ihjäl mig efter en ugn så jag med kan baka.. Eller vill du skicka en bit? ;)
kram på dig !

Annelie sa...

Åh vad smaskig den ser ut, det receptet provar jag gärna, tack!

pojjo sa...

hihi jaaa tack, när ska jag komma? hi hi Ser super gott ut

Lena sa...

Åh vad gott det ser ut. Tack för receptet. Det ska testas. Kram Lena

annicka sa...

Hej hej! Tack tack tack för snälla ord! Jag blir lite smårörd faktiskt av allas uppmuntrande små kommentarer...Så tusen tack för DINA snälla ord!
Snygga kort du har gjort! Och julkortsasken var ju underbar! Kan tänkas att jag liftar lite på den...sen...när jag är ur svackan...=)
Äppelkakan ska jag nog oxå lifta på...fniss...gjorde russinmuffins här om dagen...tror du att jag kom ihåg att ha i russin?! Så risken finns väl att jag glömmer äpplena...=) Ha det gott! Kram kram

Lilla Pyssel Inger sa...

ÅÅÅÅÅ kan känna den underbara doften hela vägen hit nu blev jag allt sugen:) Det ser så himla gott ut:)
Skulle önska jag kunde få en bit nu:)
Ha det bäst och var rädd om dig, massor med kramar från lilla vännen Inger:)

Unknown sa...

Mmmmm så smaskigt god den såg ut :)
Kan riktigt känna smaken i munnen hihi..
Tack för att du delar med dig av receptet :) Ska faktiskt göras ngn dag..
Passar på att nska dig en revlig helg / Kram kram