söndag, december 16, 2012

3:e advent


I helgen som varit har det varit snöoväder här i Örnsköldsvik. Snön har vräkt ner. Vinden driver snön på gator och torg. Plogbilarna hinner inte riktigt med att ploga all snö som kommer. Hoppas att det lugnar ner sig tills imorgon då jag ska gå till jobbet.

Jag hittade ett recept på Saffranskola med kokos på en sida på Facebook som jag vill dela med mig av till er. Jag tänkte göra dessa till veckan eller kanske rent av nästa helg.

Saffranskola med kokos

3dl vispgrädde
50g smör eller margarin
3dl strösocker
1½dl ljus sirap
1½dl kokos
2påsar saffran (1g)

Blanda grädde, matfett, socker, sirap i en tjockbottnad kastrull. koka upp på hög värme och rör om. Fortsätt att koka utan omrörning till kulprovet (120-125C), häll lite av smeten i kallt vatten å för ihop till en kula, håller kulan ihop e kolan klar.

Rosta kokosen i en torr het panna tills den blir gul/brun, blanda ner den och saffranet i kolasmeten, häll upp smeten i en smord eller bakpappersklädd form, låt kolan stelna innan den sedan skärs i bitar.

Detta låter väl smarrigt, så säg!

Ha en trevlig 3:e advent!
Tack för besöket!
kramis Pernilla

Inga kommentarer: